یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌های مورد استفاده در صنعت، قالب‌ها هستند که بدون آن‌ها چرخه ساخت و تولید متوقف می‌شود. این قالب‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام برای کاربرد‌های متفاوتی استفاده می‌شوند.

برای مثال یکی از تجهیزات پرکاربرد در تولید قطعات صنعتی، قالب‌های سنبه ماتریس هستند که برای برش دادن، خم کردن و شکل دادن به صفحات فلزی کاربرد دارند. بدین ترتیب با اعمال فشار مورد نیاز، صفحات فلزی به شکل دلخواه شما در می‌آیند.

قالب سنبه ماتریس

قالب سنبه و ماتریس یکی از تجهیزات محکم و بادوام است که به دلیل طول عمر بالای خود به مدت طولانی استفاده می‌شود. ما در آریا صنعت یکی از قطعه‌هایی که  برای صنایع مختلف تولید می‌کنیم، قالب سنبه ماتریس است. شما می‌توانید با مشاهده نمونه‌ کارهای قالب سنبه ماتریس در مجموعه آریا صنعت، قالب مورد نظر خود را به‌صورت اینترنتی از سایت ما سفارش دهید.

✅ کارگاه ساخت قالب سنبه ماتریس  آریا صنعت
✅ دستگاه‌های سازنده قالب سنبه ماتریس به‌روزترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های دنیا
✅ کیفیت و تضمین ساخت بهترین متریال با گارانتی و خدمات پس از فروش
✅ هزینه ساخت قالب سنبه ماتریس بسته به اندازه و پیچیدگی قطعه، سطح دقت، نوع و جنس مواد مصرفی، تکنولوژی مورد استفاده و…
✅ روش‌های ساخت قالب سنبه ماتریس  برشی، کوبشی، خمکاری و کششی

برای آشنایی بیش‌تر با قالب‌های سنبه ماتریس، سفارش از شرکت آریا صنعت و دریافت مشاوره رایگان با ما همراه باشید.

قالب سنبه ماتریس چیست؟

به نوعی قالب فرم دهی که بیش‌تر برای شکل دهی به فلزات کاربرد دارد، قالب سنبه ماتریس گفته می‌شود. این قالب از دو بخش نری و مادگی تشکیل شده که سنبه همان نری و ماتریس همان مادگی است. معمولا قالب‌های سنبه ماتریس از جنس فولاد SPK هستند و استحکام بالایی دارند.

برای استفاده از این قالب‌ها، آن‌ها را به قطعاتی به نام کفشک متصل می‌کنند. کفشک‌ها قطعات دو تکه‌ای هستند که به وسیله میله‌های راهنما امکان حرکت عمودی بسیار دقیق را فراهم کرده و باعث منطبق شدن سنبه و ماتریس روی هم می‌شوند.

هزینه ساخت قالب سنبه ماتریس

هزینه ساخت قالب سنبه ماتریس به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال اندازه و پیچیدگی قطعه، سطح دقت، نوع و جنس مواد مصرفی، تکنولوژی مورد استفاده و… از جمله مواردی هستند که بر قیمت سنبه ماتریس تاثیر می‌گذارند. هزینه‌های مربوط به طراحی و ساخت هم بر قیمت نهایی این دستگاه موثر هستند.

 

از طرفی هزینه‌های تعمیر و نگهداری قالب هم باید در نظر گرفته شوند. بنابراین همه شرکت‌ها و صنایع نمی‌توانند قالب سنبه ماتریس را با قیمتی یکسان تهیه کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر از سفارش این نوع قالب و استعلام هزینه آن، از طریق تماس با شماره ۰۹۱۲۹۴۹۹۰۶۵ به‌صورت رایگان، مشاوره بگیرید.

قالب سنبه ماتریس در تهران

قالب‌های سنبه ماتریس برای برش محصولات مختلف در صنایع چاپ، الکترونیک، پوشاک، خودروسازی و… کاربرد دارند. به دلیل فعالیت بزرگ‌ترین شرکت‌های این صنایع در شهرهای بزرگی مانند تهران، تقاضا برای خرید قالب سنبه ماتریس در این شهرها افزایش پیدا می‌کند.

شما می‌توانید برای سفارش قالب سنبه ماتریس در تهران به وبسایت اینترنتی آریا صنعت مراجعه کنید تا با خدمات شرکت ما برای تولید این مدل از قالب‌ها آشنا شوید. در نهایت برای کسب اطلاعات بیش‌تر و مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۲۹۴۹۹۰۶۵ و برای ثبت نهایی سفارش خود با شماره ۰۹۳۵۱۲۰۹۹۰۷ تماس بگیرید. ما با راه‌اندازی وبسایت آریا صنعت، امکان سفارش را برای مشتریان خود راحت‌تر کردیم.

قالب سنبه ماتریس در تهران

بهترین شرکت ساخت قالب سنبه ماتریس در تهران

تهران به عنوان پایتخت کشور، یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی کشور است که کارخانه‌های متعددی در آن فعالیت می‌کنند. همین موضوع باعث شده تقاضای برای خرید این نوع قالب‌ها در شهرهای بزرگ مانند تهران افزایش پیدا کند. فرقی نمی‌کند صاحب چه کسب‌وکاری هستید یا در چه صنعتی، فعالیت دارید. مهم این است که این مدل قالب‌ها را از بهترین شرکت ساخت قالب سنبه ماتریس در تهران سفارش دهید.

ما از سال ۱۳۸۸ در آریا صنعت، فعالیت خود را به طور رسمی در زمینه طراحی قالب‌های صنعتی و انواع قالب‌های قطعات صنعتی، آزمایشگاهی، برقی و… شروع کردیم. شما می‌توانید در قسمت نمونه کارها برخی از نمونه‌های قالب سنبه ماتریس تولید شده در آریا صنعت را ببینید و از طریق راه‌های ارتباطی سفارش خود را ثبت کنید. پیش از ثبت سفارش هم مشاوره رایگان برای مشتریان از طریق تماس با شماره درج شده در سایت امکان‌پذیر است.

بهترین قالب سنبه ماتریس

سنبه ماتریس از دستگاه‌های پرکاربرد در صنایع مختلفی مثل ماشین‌سازی است. این قالب کاربرد‌های گسترده‌ای دارد و باعث مقاوم شدن قطعات تولیدی و کاهش هزینه مصرفی آن‌ها می‌شود. در واقع استفاده از بهترین قالب سنبه ماتریس باعث هم اندازه شدن قطعات تولیدی می‌شود و در عین حفظ ظرافت، باعث افزایش استحکام آن‌ها هم می‌شود.

ما در شرکت آریا صنعت این دستگاه را که از دو بخش سنبه و ماتریس تشکیل شده، با فولاد قوی و سخت می‌سازیم. پس از طراحی نقشه و ثبت اندازه‌ها، فرایند ساخت این قالب‌ها را شروع می‌کنیم. از آنجایی که شکل قالب روی برش نهایی محصول تاثیر می‌گذارد، برای ما در آریا صنعت اهمیت زیادی دارد که بهترین قالب سنبه ماتریس را تولید کنیم و به دست مشتریان برسانیم.

بهترین قالب سنبه ماتریس

قیمت قالب سنبه ماتریس

قیمت قالب سنبه ماتریس به عوامل متعددی بستگی دارد. این دسته از عوامل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و قیمت نهایی قالب را مشخص می‌کنند. لازم به ذکر است که تعیین قیمت نهایی قالب می‌تواند تا حد قابل توجهی به مشتریان و تولید کنندگان نیز وابسته باشد.

  • اندازه و ابعاد قالب بر قیمت آن تاثیر قابل توجهی دارد. بدیهی است که قالب‌هایی که از ابعاد بیشتری برخوردار هستند، نیاز به مواد بیشتری برای تولید دارند و در بازار نیز دارای قیمت‌های بیشتری هستند.
  • تولید قالب از مواد اولیه با کیفیت می‌تواند قیمت آن را در نهایت افزایش دهد. برخی از فولادهای خاص و مقاوم در بازار دارای قیمت‌های بیشتری هستند. استفاده از این نمونه‌ها باعث افزایش قیمت نهایی قالب می‌شود.
  • قالب سنبه ماتریس دوره پیچیدگی قابل توجهی در طراحی و جزئیات است. اضافه شدن جزئیات و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر به قالب می‌تواند قیمت نهایی آن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • زمان مورد نیاز برای تولید و تحویل قالب‌ها نیز بر تعیین قیمت نهایی نقش دارند. بدیهی است که بایستی قیمت بیشتری را برای تحویل قالب‌هایی بپردازید که بایستی در بازه زمانی کوتاه‌تری تحویل داده شوند.

بهترین شرکت ساخت قالب سنبه ماتریس

برای برش دادن محصولات به شکل اصولی، باید بهترین قالب از نوع سنبه ماتریس را داشته باشید. از آنجایی که کیفیت این قالب‌ها روی کیفیت برش محصول مورد نظر شما تاثیر می‌گذارد، بهتر است قالب مورد نظر خود را از بهترین شرکت‌ ساخت قالب سنبه ماتریس سفارش دهید.

یک شرکت خوب تولیدکننده انواع قالب‌ها و به ویژه سنبه ماتریس باید بتواند با تولید این قالب، نیاز مشتریان خود را رفع و آن‌ها را در سفارش محصول، راهنمایی کند.

قالب سنبه ماتریس ارزان

مواردی که روی هزینه نهایی تولید این نوع قالب تاثیر می‌گذارند، شامل اندازه و پیچیدگی قطعه، سطح دقت، نوع و جنس مواد مصرفی، تکنولوژی مورد استفاده هستند. ما برای رفاه حال مشتریان خود در مجموعه آریا صنعت با حذف هزینه‌های اضافی و واسطه‌ها، قالب سنبه ماتریس ارزان قیمت را به دست مشتریان می‌رسانیم.

آشنایی با سنبه ماتریس پرک

فولاد خام طی چند مرحله به شکل‌های مختلفی درآمده و زاویه دار می‌شود. سپس برای ساخت آبگرمکن، صندلی فلزی، پروفیل‌های درب، کیس کامپیوتر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. با نگاه کردن به اطراف خود متوجه می‌شوید که زندگی ما آمیخته به استفاده از ورقه‌های فلزی شکل دار است.

شکل دادن به ورقه‌های فولاد و ایجاد خمیدگی در آن‌ها به وسیله دستگاه پرس برک انجام می‌شود. دستگاه پرس برک در صنایع آهن و فولاد بسیار ارزشمند و کاربردی است. این دستگاه از دو بخش سنبه و ماتریس تشکیل شده و با کمک آن می‌توان به ورقه‌های فولادی شکل داد.

بخش ماتریس این دستگاه به عنوان یک قطعه ثابت، محل قرار‌گیری ورقه آهنی برای ایجاد تغییر است. سپس سنبه با وارد کردن فشار به ورقه آهنی، آن را وارد شیار‌های ماتریس کرده و به ورقه شکل می‌دهد. در واقع سنبه به عنوان بخش متحرک دستگاه، انواع مختلفی دارد که هر مدل آن برای ورقه‌ای با جنس و ضخامت مشخص قابل استفاده است.

آشنایی با سنبه ماتریس پرک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های پرس برک جدیدی وارد بازار شده‌اند که با داشتن دقت و سرعت عمل بالا فرآیند شکل دادن به ورقه‌های فلزی را راحت کرده‌اند.

اجزای قالب سنبه ماتریس

تعداد دقیق بخش‌های مختلف قالب سنبه ماتریس به محاسبات و پیش نیاز‌های خاص هر محصول بستگی دارد و ممکن است کم‌تر یا بیش‌تر از این موارد باشد. ولی به طور کلی اجزای قالب‌های سنبه ماتریس که تولید می‌کنیم، عبارت‌اند از:

۱- سنبه‌ها

ما بیش‌تر اوقات سنبه‌ها را در کفشک بالا نصب می‌کنیم. این سنبه‌ها نقش نری را در قالب بر عهده دارند. غالبا سنبه‌ها را از فولاد spk می‌سازیم و بعد از آن هم به وسیله عملیات حرارتی، آبکاری را انجام می‌دهیم. بعد از عملیات حرارتی، استحکام سنبه‌ها از لحاظ سایشی بیش‌تر می‌شود.

اما در اثر زمان دچار کندی شده و باید به وسیله ماشین‌های صنعتی مثل سنگ مغناطیس دوباره تیز شود. قبل از مراحل سخت کاری تمام مراحل ماشینکاری شامل ایجاد سوراخ‌ها، رزوه‌ها، سوهان‌کاری و… را باید انجام دهیم؛ زیرا بعد از آن ماشینکاری روی قالب سنبه ماتریس به کندی و توسط ابزار‌های خاصی قابل انجام است.

۲- ماتریس‌ها

این بخش را که در قالب نقش مادگی را برعهده دارد، غالبا از فولاد‌های سنبه می‌سازیم و آن را روی کفشک پایین نصب می‌کنیم.

۳- سنبه گیر

این بخش به نگهداری قالب کمک می‌کند. وقتی نصب سنبه روی کفشک امکان‌پذیر نباشد، این قطعه را روی کفشک بالا و برای قرار گرفتن سنبه نصب می‌کنیم.

۴- ورق گیر و ورق پران

این قطعه برای نگهداری و جدا کردن ورق‌ها از ماتریس کاربرد دارد. ورق گیر را که روی کفشک بالا نصب می‌کنیم، از بلند شدن ورق از جای خود، چروک شدن یا پارگی آن جلوگیری می‌کند. ورق پران هم بعد از عمل برشکاری، ورق را گرفته و سنبه‌ها را بیرون می‌آورد.

۵- کفشک

این قطعه را معمولا از جنس فولاد، آهن یا چدن می‌سازیم که متناسب با ابعاد و موقعیت استفاده در پنل‌ها، مدل‌های متنوعی دارد. کفشک‌ها به عنوان عامل استقرار قطعات قالب شناخته می‌شوند. کفشک بالا محل نصب قطعاتی مثل سنبه، ورق گیر و توپی است. کفشک پایین هم محل سواری قطعاتی مثل ماتریس، بیرون انداز و میل راهنما است.

۶- میل راهنما

میل راهنما بر روی کفشک پایین سوار است و نقش هدایت‌کننده مسیر را برعهده دارد.

۷- بوش راهنما

بوش راهنما وظیفه هدایت مسیر را برعهده دارد و درست مثل میل راهنما است. با این تفاوت که میل راهنما از بوش راهنما عبور کرده و در کفشک بالا نصب می‌شود.

۸- بیرون انداز

هنگام وارد شدن ورق به ماتریس در فرایند پرس‌کاری، قطعه به دیواره ماتریس می‌چسبد تا از بازگشت ورق فنری به بیرون جلوگیری کند‌. در چنین مواقعی قطعه بیرون انداز در ماتریس نصب شده و نیروی مورد نیاز خود را از فنر، پنوماتیک، هیدرولیک و… تامین می‌کند.

۹- پین انگشتی

با توجه به اینکه امکان تولید چند قطعه ناقص در مراحل اولیه کار وجود دارد، استفاده از نوار‌های کوتاه مقرون‌به‌صرفه نیست. برای جلوگیری از ایجاد ضایعات، بسته به طراحی قالب و تعداد‌ ایستگاه‌های موجود، در مراحل اولیه از یک یا چند پین انگشتی استفاده می‌کنیم.

وقتی پین انگشتی فشار داده می‌شود، به کانال وارد شده و بر سر راه ورق قرار می‌گیرد. بدین ترتیب در یک موقعیت مناسب ورق به صورت موقت نگه داشته می‌شود تا برش بر روی آن انجام شود. البته این روش در مقایسه با روش ساید کاتری، کم‌تر کاربرد دارد.

۱۰- راهنما‌ها (گاید کن‌ها)

برای قرار گرفتن ورق در نقطه مورد نظر، سنبه‌ها روی قالب و در قسمت کفشک بالا قرار می‌گیرند. به طور کلی گاید کن‌ها فاقد توانایی برش دادن هستند.

از دیگر اجزای قالب سنبه ماتریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فنر‌های فلزی و لاستیکی: فنرهای فلزی و لاستیکی برای جدا کردن سنبه‌ها از ورق کاربرد دارند.
  • پیچ و مهره‌ها: پیچ و مهره ها قطعات قالب سنبه ماتریس را روی کفشک‌ها نگه می‌دارند.
  • قطعات و لقمه‌های اینسرتی: این تجهیزات باعث تسهیل در تولید، تعمیر و ماشینکاری قالب می‌شوند.
  • ساید کاتر: ساید کاتر را به‌صورت یک یا دوتایی و برای مشخص کردن گام حرکتی ورق در قالب‌های پروگرسیو استفاده می‌کنیم.
  • صفحه راهنما: برای حرکت صحیح سنبه‌ها و برخورد نکردن آن‌ها با ماتریس کاربرد دارد.
  • پل زیر قالب: این پل باعث جلوگیری از گیر کردن قطعات پرس‌کاری شده در زیر قالب و صفحه پرس می‌شود.
  • استپ‌ها: استپ‌ها معمولا با قرار گرفتن روی کفشک بالایی، باعث جلوگیری از ورود بیش از حد سنبه‌ها به داخل ماتریس می‌شوند.
  • کانال تغذیه: در ورودی قالب طراحی شده و به عنوان راهنمای دقیق ورودی ورق به داخل قالب استفاده می‌شود.
  • صفحه سنبه: صفحه سنبه به رم اجازه حرکت می‌دهد.
  • استریپر: پس از هر ضربه برای جداسازی سنبه از قطعه کار استفاده می‌شود‌.
  • صفحه پشتیبان: فشار را به‌صورت یکنواخت روی سنبه اعمال می‌کند.
  • نگهدارنده قالب: با متصل شدن به کفشک پایینی یا بالایی قالب برای پشتیبانی از ماتریس استفاده می‌شود.
  • پین‌های راهنما: بخش‌های بالایی یا پایینی قالب را به‌صورت دقیق با هم تراز می‌کند.

کاربرد‌های قالب سنبه ماتریس

قالب سنبه ماتریس در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای برش قطعات یا اجزای مختلف استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربرد‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • صنعت رباتیک
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت حمل و نقل
  • صنایع خودروسازی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت تجهیزات پزشکی
  • تولید واشر، بست و براکت
  • ساخت قفل‌هایی که امنیت بالایی دارند و…

استفاده از قالب سنبه ماتریس در صنایع مختلف

قالب سنبه  ماتریس یکی از تجهیزات پرکاربرد برای برش دادن قطعات مختلف است که در صنایع زیر استفاده می‌شوند:

  • صنایع چاپ: برش دادن جعبه‌های کاغذی، کارت‌های تبریک و دیگر محصولات چاپی در صنایع چاپ
  • صنایع بسته‌بندی: برش دادن بسته‌های پلاستیکی، جعبه‌های کارتونی و دیگر محصولات بسته‌بندی
  • صنایع الکترونیک: برش قطعات الکترونیکی
  • صنایع خودروسازی: برش قطعات فلزی و غیرفلزی در صنایع خودروسازی
  • صنایع پوشاک: برش الگو‌های پارچه و… در صنایع پوشاک

روش‌های ساخت و طراحی قالب سنبه ماتریس

قالب‌های سنبه ماتریس را می‌توانیم در ۴ روش مختلف طراحی کنیم و بسازیم. در ادامه انواع این روش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه طراحی و ساخت این قالب‌ها در آریا صنعت، نمونه کارهای شرکت ما را در زمینه طراحی و ساخت قالب‌های سنبه ماتریس ببینید یا از طریق تماس با شماره ۰۹۱۲۹۴۹۹۰۶۵ به‌صورت رایگان، مشاوره بگیرید.

۱- قالب‌های برشی

این قالب‌ها برای برش ورق‌های فلزی با شکل‌های مشخص استفاده می‌شوند. با قرار دادن ورق بین سنبه و ماتریس و فشار آوردن به وسیله پرس، برشی بین سنبه و ماتریس ایجاد می‌شود و ورق را برش می‌دهد. در طراحی قالب‌های برشی میزان لقی بین سنبه و ماتریس باید دقیق باشد تا برش به بهترین شکل انجام شود.

در صورت لقی بیش از حد، برش ناقص انجام شده و احتمال گیر کردن سنبه و ماتریس داخل یکدیگر وجود دارد. در صورت کم بودن لقی هم برش انجام نشده و به دستگاه پرس هم فشار زیادی وارد می‌شود.

۲- قالب‌های کوبشی

سطح فلز با اعمال فشار و ضربه به وسیله دستگاه پرس، شکل قالب را به خود می‌گیرد. در این قالب‌ها فرایند کوبش به دو روش سرد و گرم یا فورجینگ انجام می‌شود. برای مواقعی که عمق کار کم است و به دقت بالا احتیاج داریم، از روش سرد استفاده می‌کنیم. پرس کوبشی گرم هم شکل کلی قطعه را تغییر می‌دهد.

برای انجام این کار، دمای فلز تا دمای نزدیک به خمیری شدن افزایش پیدا می‌کند. البته در طراحی این قالب‌ها باید محدودیت‌های تغییر فرم هم در نظر گرفته شود.

۳- قالب‌های خمکاری

یکی از متداول‌ترین قالب‌های سنبه ماتریس، قالب‌های خمکاری هستند که بیش‌تر برای شکل دهی به ورقه‌های فلزی کاربرد دارند. در این قالب‌ها ابتدا ورق بین سنبه و ماتریس قرار می‌گیرد و پس از ایجاد فشار با دستگاه پرس، خم مورد نظر ایجاد می‌شود. نکته مهم در طراحی قالب‌های خمکاری، توجه به ضریب بازگشت فنری فلز است.

۴- قالب‌های کششی

این قالب‌ها که برای حجم دهی و شکل دهی به ورق‌های فلزی کاربرد دارند، بسیار حساس بوده و باید خیلی دقیق طراحی آن‌ها را انجام داد تا ورق پاره نشود. در قالب‌های کششی اساس کار بر مبنای کاهش ضخامت ورق‌های فلزی و تبدیل آن به حجم مورد نظر است.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های قالب کششی مربوط به تولید قابلمه است که در این فرایند پس از قرار گرفتن قرص فلز در قالب، پرس فشار مورد نظر را اعمال کرده و به فلز شکل می‌دهد.

انواع قالب سنبه ماتریس

بهترین دسته‌بندی انواع قالب بر اساس نوع ضربه‌ای است که در طول فرایند ساخت قطعه به فلز وارد می‌شود. بر این اساس انواع قالب سنبه ماتریس عبارتند از:

۱- قالب ساده

استفاده از این قالب که توانایی ایجاد یک شکل یا برش را دارد، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. البته قالب ساده نمی‌تواند برای عملیات‌های پیچیده‌ای که به چند مدل شکل‌ دهی احتیاج دارند، استفاده شود.

۲- قالب ترکیبی

این قالب با یک ضربه عملیات برش، شکل دهی و… را انجام می‌دهد و ممکن است به دلیل سرعت کم ضربه‌ها، سرعت کار را هم کاهش دهد. البته احتمال خطا را هم کم کرده و نسبت به قالب‌های پیشرونده کارآمد‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۳- قالب پیشرونده

یکی از قالب‌های کاربردی که برای انجام چند عملیات روی یک قطعه فلزی استفاده می‌شود، قالب پیشرونده است. در این قالب، قالب زنی همزمان انجام نمی‌شود. در عوض هر عملیاتی‌ ایستگاه مخصوص به خود را دارد. مکانیزم تغذیه، قطعه فلزی را به‌صورت مداوم به داخل قالب می‌کشاند. سپس در هر‌ ایستگاه و با هر ضربه، برش دهی و شکل دهی حتی در بخش‌های خام ماده هم انجام می‌شود.

۴- قالب انتقال

این قالب که ساختاری شبیه به قالب‌های پیشرونده دارد، در هر ضربه باعث انجام چند عملیات به صورت همزمان می‌شود. در این قالب قطعات از پیش بریده شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرفی به جای یک مکانیزم تغذیه که باعث انتقال فلز‌ها به مرحله بعد می‌شود، فلز‌ها به‌صورت مکانیکی انتقال پیدا می‌کنند. در این فرایند تسمه نقاله برای منتقل کردن فلز‌ها کاربرد دارد. به طور کلی قالب‌های انتقال در مقایسه با قالب‌های پیشرونده راندمان بالاتری دارند و بیش‌تر برای عملیات‌های پیچیده‌تر و قطعات بزرگ‌تر استفاده می‌شوند.

۵- قالب سنگین

این نوع قالب که برای برش قطعات سنگین و با ضخامت بالا طراحی شده، متشکل از چند قطعه مختلف است که به کمک مهره‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند.

۶- قالب دوطرفه

این قالب که دارای صفحه برش دو طرفه است با استفاده از قالب حرکتی باعث برش همزمان قطعه مورد نظر از هر دو طرف می‌شود.

۷- قالب ساید کاتر

در این نوع قالب که عرض ورق بر اساس محاسبات فنی به دست می‌آید، با قرار گرفتن سنبه در قسمت بالا یا پایین کانال، برشی ایجاد می‌شود که:

  • سرعت تولید را افزایش می‌دهد.
  • باعث بالا رفتن عمر قالب می‌شود.
  • به دلیل افزایش دقت تولید، برای دستیابی به قطعات استاندارد مناسب‌تر است.

۸- قالب کوبش کاری

این قالب که برای کوبش و حک کردن مارک‌های مختلف و انواع علائم تجاری بر روی قطعات صنعتی کاربرد دارد. قالب کوبش کاری با استفاده از پرچ‌های سربی و آلومینیومی باعث فیکس کردن قطعه به قطعه می‌شود.

۹- چند قالبی

پرس قالبی چند رشته‌ای یا چندگانه، چندین عملیات را به صورت همزمان انجام می‌دهد. برای انجام این کار با اتصال چند قالب یکسان به بخش کنترل‌گر، دستگاه اجازه انجام عملیات به صورت همزمان و هماهنگ را پیدا می‌کند.

۱۰- دارای نوار تغذیه

این نوع قالب با برخورداری از شرایط ایجاد طراحی‌های مختلف، قابلیت استفاده در تمام روش‌های قالب‌ سازی را دارد. در این روش به جای اینکه قطعه مورد نظر از یک ورق برش خورده تولید شود، از متریالی که در یک رول توپی وجود دارد و تغذیه آن به‌صورت برگ به برگ است، تولید می‌شود.

روش‌های برش قالب سنبه ماتریس

برش دادن، بیش‌ترین عملیاتی است که در قالب‌های سنبه ماتریس انجام می‌شود. برای برش فلز‌ها، آن‌ها را بین سنبه و ماتریس قرار می‌دهند. فاصله برش که معمولا بر حسب ضخامت فلزی که در آن قرار گرفته محاسبه می‌شود، ویژگی‌های فلز و شکل لبه قطعه کار را تغییر می‌دهد. این فاصله حدود ۱۰ درصد از ضخامت هر فلز است.

به طور کلی برای برش فلز به نیروی زیادی احتیاج است که حجم بالای فشار، شوک قابل توجهی به قالب سنبه ماتریس و فلز وارد کند. در بیش‌تر برش‌ها، به فلز تا سر حد شکستن فشار وارد می‌شود‌. این موضوع یک نوار براق در لبه فلز ایجاد می‌کند. به طور کلی عملیات برش با هدف‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون زیر انجام می‌شود:

– پیرایش

با بریده شدن بخش بیرونی ورق فلزی مسطح، امکان شکل دهی به قطعه مورد نظر فراهم می‌شود. مواد زائد هم به عنوان مواد اضافه دور ریخته می‌شود.

– بریدگی

بریدگی که در بیشتر موارد به وسیله قالب‌های پیشرونده انجام می‌شود، ایجاد برش در بخش‌های بیرونی نوار فلزی را به همراه دارد.

– بلنکینگ

بلنکینگ یا خالی کردن، یک عملیات برش دو منظوره است که در مقیاس بزرگ انجام می‌شود. در این عملیات با وارد شدن ضربه سنگین به فلز، ورق فلزی شکل مورد نظر را پیدا می‌کند. قطعات فلزی که در اثر این ضربه از ورق فلز جدا می‌شوند، بلنک نام دارند. بلنک به عنوان یک قطعه فلزی قابلیت ایجاد برش را داشته و می‌تواند به شکل خاصی در بیاید‌.

– سوراخ کردن

در این عملیات در بخشی از ورق فلزی مسطح، یک سوراخ گرد یا مربعی ایجاد می‌شود. در بلنکینگ قطعه فلزی بلنک مجدد قابل استفاده است. در حالی که در سوراخ کردن، قطعه جدا شده از فلز باید دور انداخته شود.

– لنسینگ

به ایجاد برش در فلز طوری که بخش مورد نظر از سطح فلز جدا نشود، لنسینگ گفته می‌شود‌. این عملیات که بیش‌تر در قالب‌های پیشرونده کاربرد دارد، باعث تولید یک قطعه کامل به نام تار انعطاف‌پذیر یا کششی می‌شود.

– برش زدن

برش فلز در امتداد یک خط مستقیم که معمولا یک فضای مربع یا مستطیل شکل ایجاد می‌کند‌، برش زدن نام دارد.

مزایا و معایب قالب سنبه ماتریس

استفاده از قالب سنبه ماتریس مزایای بیشمار و معایب محدودی دارد که در ادامه هر مورد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مزایای قالب سنبه ماتریس

  • دقت و صحت برش
  • بهبود کیفیت تولید
  • افزایش سرعت تولید
  • صرفه‌جویی در زمان
  • کاهش هدر رفت مواد
  • ماندگاری بیشتر قالب‌ها
  • قابلیت تولید قطعات متنوع با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف

معایب قالب سنبه ماتریس

  • هزینه بالای قالب‌های سفارشی
  • ایجاد محدودیت در طراحی قالب‌ها

آیا قالب سنبه ماتریس برای شکل دهی به فلزات نسبت به سایر قالب‌ها بهتر است؟

یکی از رایج‌ترین قالب‌های مورد استفاده برای شکل دهی به فلزات، قالب سنبه ماتریس است که استفاده از آن نسبت به قالب‌های دیگر اولویت دارد. استفاده از قالب مناسب می‌تواند شکل نهایی محصول را تغییر دهد. البته که توجه به ویژگی‌های فلز مورد استفاده هم بسیار مهم است.

به طور کلی زمان تولید و تعمیر قالب، قیمت قالب، تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده و توانایی کارگران از مهم‌ترین عوامل موثر بر طراحی این نوع قالب هستند که باید در هر پروژه به آن‌ها توجه شود.

قابل استفاده برای فلزات انعطاف‌پذیر

قالب از نوع سنبه ماتریس ممکن است بر اساس خصوصیات فلز و شرایط استفاده برای فلزاتی با خواص منحصر‌به‌فرد، مناسب نباشد. برای مثال در صورت شکل دادن یک فلز با خواص انعطاف‌پذیری بالا، احتمالا استفاده از قالب‌هایی با روکش ضد خوردگی با ضخامت مناسب در اولویت است. بدین ترتیب جلوی خرابی قالب یا تغییر شکل ناخواسته آن گرفته می‌شود.

تولید محصولات با شکل‌هایی پیچیده

قالب سنبه ماتریس یکی از بهترین قالب‌ها برای ایجاد شکل‌های پیچیده است. البته استفاده از قالب‌های تزریقی یا قالب‌های گرد و صفحه‌ای هم می‌تواند به شکل دهی قطعات پیچیده کمک کند. به طور کلی توجه به تفاوت‌های ابعادی و شکلی هر قطعه بسیار مهم است.

سنبه ماتریس هم یکی از مناسب‌ترین قالب‌ها برای تغییر شکل‌های مختلف یا ایجاد سوراخ و شیار‌های پیچیده است. در هر صورت برای انتخاب قالب مناسب باید به شکل و اندازه قطعات، خصوصیات فلزات و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها توجه شود.

قالب سنبه ماتریس برای چه فلزاتی امکان‌پذیر است؟

فلزاتی که امکان قالب زنی آن‌ها با سنبه و ماتریس وجود دارد، عبارتند از:

  • مس
  • آهن
  • استیل
  • آلومینیوم
  • فولاد ضد زنگ

جمع بندی برای ساخت قالب سنبه ماتریس

قالب سنبه ماتریس به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی برای برش قطعات فلزی و غیرفلزی کاربرد دارد‌. استفاده از این دستگاه، دقت و صحت برش را افزایش داده و باعث می‌شود تا فرایند تولید با سرعت بالاتری انجام شود. از طرفی کیفیت قطعات ساخته شده با این دستگاه هم تضمین شده است.

با استفاده از قالب سنبه و ماتریس می‌توانید بدون تولید ضایعات به راحتی قطعات مختلف را در شکل و اندازه‌های مختلف تولید کنید. سنبه ماتریس با ساخته شدن از فولاد سخت، استحکام و مقاومت بالایی دارد و تا مدت‌ها قابل استفاده است. ما در مجموعه آریا صنعت از بهترین متخصصان کمک گرفتیم تا فرایند طراحی قالب‌ها را برای شما به‌صورت اصولی انجام دهیم.

اکنون نوبت شماست که با بررسی اصول دقیق ساخت قطعات با این مدل قالب، قطعه‌های مورد نیازتان را بسازید و برش دهید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر از طریق راه‌های ارتباطی برای ما پیغام بگذارید.

همچنین برای پاسخ به هر گونه سوال درباره نحوه سفارش، کیفیت قالب‌های تولید شده و مواردی که باید برای سفارش قالب سنبه ماتریس در نظر بگیرید، کافی است از خدمات مشاوره رایگان آریا صنعت استفاده کنید.

سوالات متداول قالب سنبه ماتریس

۱) قیمت قالب سنبه ماتریس چقدر است؟

قیمت قالب سنبه و ماتریس برای هر صنعت و هر کارخانه متفاوت است و به هزینه‌های مربوط به طراحی، نوع و جنس مواد مصرفی، اندازه و پیچیدگی قطعه، سطح دقت، تکنولوژی مورد استفاده و… بستگی دارد.

۲) بهترین قالب‌سازی سنبه ماتریس تهران کجاست؟

آریا صنعت به عنوان بهترین قالب‌سازی سنبه ماتریس در تهران آماده مشاوره، دریافت سفارش، ساخت دستگاه و ارائه خدمات تعمیر به شما مشتریان عزیز است.

۳) قالب سنبه ماتریس خم برش کجا‌ها کاربرد دارد؟

این قالب برای برش زدن طرح و شکل مورد نظر روی ورقه خام استفاده می‌شود.